De 3 meest gemaakte fouten die worden gemaakt bij het beginnen van een bedrijf
- Jordy Gerritsen
- 19 sep 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 2 okt 2024
De meeste mensen onderschatten het beginnen van een eigen bedrijf. Vaak willen ze stoppen met hun baan en voor zichzelf werken. Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden als je begint met het oprichten van een bedrijf.
Deze 3 belangrijkste punten heb je gegarandeerd nodig. Als je hier niet aan kan voldoen heb je al verloren.
Problemen zijn verleden tijd
Komen we aan bij het eerste punt: is er een doelgroep waar je het aan kan verkopen?
Is er daadwerkelijk een probleem dat mensen nu willen oplossen? Als het geen problemen van hun oplost, hebben ze niks aan je product. Dit zien mensen over het hoofd terwijl het logisch klinkt.
‘’Het product lost geen probleem op, maar als mensen weten hoe belangrijk het is, dan zullen ze het willen kopen.’’
Dit zit vaak in je hoofd als je op een idee bent gekomen. Het is bijna onmogelijk om iets te verkopen wat mensen niet zien als een probleem. Je moet ze eerst een goede reden geven waarom ze jouw product willen hebben. Daarna kan je het pas aan ze verkopen.
Dubbel zo veel werk en is zonde van je tijd. Er zijn simpelere manier om het te doen. Iedereen heeft wel een probleem wat ze graag willen oplossen. Zorg dat jij die oplossing hebt.
Zaken mensen willen meer klanten. Mensen met hoofdpijn willen minder hoofdpijn. Mensen met overgewicht willen graag afvallen.
Speel in op het probleem dat mensen al doorstaan. Ziet je klant het daadwerkelijk als een probleem?
Sta jij op een nummer?
Dan nu punt nummer twee: heb je een aantrekkelijke aanbod?
Je wilt graag opvallen op een goede manier natuurlijk. Stel je voor dat je een doelgroep heb gevonden voor je product. Nu heb je een aantrekkelijke aanbod nodig wat bij je doelgroep past.
Zonder een goed aanbod ben je de 512ste persoon dat het product verkoopt.
‘’mensen hebben een loodgieter nodig, dus ik word een loodgieter. Hun aanbod is ‘’ ik ben mario de loodgieter, als je problemen heb met je sanitair, bel mij.’’
Dit zal niet werken omdat je concurreert met 500 andere loodgieters dat het probleem zou kunnen oplossen, ze hebben allemaal hetzelfde aanbod. Je wilt een speciale boodschap, een soort garantie met ze meegeven, wat uniek klinkt, waardoor ze bij jou terecht willen. Zorg er voor dat je niet Mario nummer 513 word.
Waar verschuilen ze?
Dan komen we alweer aan bij nummer 3: hoe bereik je het doelgroep?
Dus nu weten we dat er een doelgroep is en hebben we een goede aanbod. Maar hoe bereik je die mensen?
Stel je voor dat je een loodgieter bent. Er is geen lijst met mensen die morgen hun wc verstopt hebben. Het is een willekeurige gebeurtenis wat zich voorkomt, maar dit betekent dat je nu een manier moet vinden hoe je het doelgroep bereikt.
Natuurlijk zijn er allerlei verschillende manieren hoe ze je kunnen vinden. De vraag is alleen: Vinden ze jou als ze opzoek zijn naar een oplossing van hun probleem?
Bereik je ze via email met je nieuwsbrief?
Is het via Google ads?
Is het Facebook?
of ga je toch voor Instagram?
Waar kan je ze het beste bereiken?
De lijst met dingen wat je kan doen om ze te bereiken is eindeloos, wel moet je uitvinden waar ze zich bevinden.
Alles uitzoeken kost veel tijd en moeite, terwijl je al heel veel andere taken op je lijstje hebt staan. Geef het uit handen en laat ons het voor jou regelen.
Comentários