De enige methode waarmee je alles aan iedereen kan verkopen
- Jordy Gerritsen
- 19 sep 2024
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 2 okt 2024
Je kunt waarschijnlijk geen noten verkopen aan iemand die een notenallergie heeft. Maar ik zal je de beste manier vertellen om dingen te kunnen verkopen.
Stel je voor...
Je woont in Noorwegen, waar het altijd regent, en je ziet een koffiezaak tijdens het rijden. Er zijn drie koffiezaken met advertentieborden buiten.
Het eerste bord zegt: “Verse koffie, vakkundig gebrand.”
Op de tweede staat: “100% Arabische Koffie."
En de derde zegt: ‘’Heb je het koud? Haal lekkere warme koffie.”
De meeste mensen zullen de teksten op het bord lezen en de derde winkel kiezen.
Waarom gaan ze niet naar de eerste en tweede koffiezaken?
Het is dezelfde reden waarom de meeste mensen niet zullen kopen wat jij probeert te verkopen.
De meeste mensen praten voor het grootste gedeelte over zichzelf als ze iets proberen te verkopen. Ze gebruiken de functie of het voordeel van het product en negeren volledig wat mensen daadwerkelijk nodig hebben.
Het derde advertentiebord werkt omdat het aangeeft wat mensen werkelijk nodig hebben. Omdat het regent, moeten mensen het koud hebben en hebben ze iets warms nodig, en dat is precies wat ze krijgen.
Als je de behoefte verkoopt in plaats van het product te proberen verkopen, kun je alles verkopen.
Er is ook een klassiek, beroemd voorbeeld hiervan: “Sell me this pen.” In de film The Wolf of Wall Street haalt Jordan Belfort een pen tevoorschijn en vraagt onervaren verkopers om de pen aan hem te verkopen.
Iedereen neemt de pen van hem over en rommelt door een poging tot verkooppraatje:
“Dit is de beste pen ooit gemaakt...”
“Dit is misschien wel de laatste pen die je ooit moet kopen...”
Na elke opmerking schudt Jordan zijn hoofd en neemt hij de pen terug. Ten slotte pakt iemand uit zijn team de pen van hem af en overhandigt hem een vel papier.
‘’Schrijf je naam op dit vel papier”, zegt hij tegen Jordan. Als Jordan rondkijkt naar iets om mee te schrijven, antwoordt de persoon: “Oh, je hebt geen pen meer. Dit is het vraag en aanbod.”
Hij creëerde de behoefte zodat Jordan geen andere keus had dan de pen van hem te kopen.
VERKOOP DE BEHOEFTE.
Soms kopen mensen dingen die ze willen hebben, maar meestal kopen ze dingen die ze nodig hebben.
Telkens wanneer u een verkoopstuk creëert, betrapt u erop dat u de behoefte niet verkoopt. Wat je ook maakt, het voelt misschien goed, en de woorden kunnen mooi en verfijnd zijn, maar onthoud altijd dat er behoefte aan moet zijn. Zonder dat zul je, hoe je het ook probeert te verkopen, meestal niet slagen.
Word goed in verkopen…
Wanneer u op pad bent, kijk dan altijd naar hoe andere bedrijven aan u proberen te verkopen.
Vraag jezelf eens af:
Wat verkopen ze mij?
Hoe proberen ze het aan mij te verkopen?
Verkopen ze iets aan mij wat ik nodig heb?
Als ik eigenaar was van deze winkel, hoe zou ik het dan verbeteren?
P.S. Wil jij weten hoe wij jouw bedrijf kunnen verbeteren? Neem contact met ons op voor een gratis consult.
Comments